Nuffnang

Nuffnang

Thursday 18 April 2013

Jom Kenal Baka Kucing

Salam olz, hari ini kami nak share pasal baka2 kucing seluruh dunia untuk tambah pengetahuan..layanzzz..

Abyssinian
Asal dari Mesir.Mostly warna bulu memang brown dan bulu pendek. Yang palik unik dan susah nak jumpa kaler silver.Kucing ni agak aktif, bijak dan suka main. Kucing jenis ni juga sangat manja dan boleh jadi stress kalu kurang perhatian dan kasih sayang dari owner atau bosan tak ada aktiviti. So korg kena la rajin2 teman dia main.
 Extra Info , klik sini

Aegean Cat
Ha si comel ni asal dari Greece. Lawakan. Kat pedalaman Greece meow ni digunakan sebagai pemangsa untuk mengawal populasi tetikus.  meow ni memang sangat bijak,mesra dengan manusia. nampak je muka garang tapi meow ni sosial tau kuat bercakap(bahasa kucing lor) sebab dia suka dapat perhatian. meowwww
Extra Info,klik sini

Australian Mist
Meow ni memang sesuai sangat la bela kalu rumah ada budak or baby sebab meow ni jarang tak suka guna cakar. Meow ni memang sangat sesuai dijadikan kucing indoor sebab sangat manja dengan manusia tak kira la kita ni sakit ke sihat.truly companion type of cat.
Extra INFO, KLIK SINI

American Curl
Toemynye tinge dia. American curl ni skearang dah makin femes kat Malaysia disebabkan kesetiaan meow ni dah sama macam anjing. manja dan suka ikut kemana je tuan dia pergi.Yang mahal tinge dia. makin curl makin mahal. Tapi kalau tinge curl dia dah cecah kat tengkorak belakang pale dia tuh dah disqualified. 
Extra Info,klik sini

American Bobtail
meow ni memang la sangat terkenal dengan kepintaran dia. meow ni suka men play fetch dan paling unik meow ni pandai belajar trick buka pintu dan pagar. ada gak certain breed ni cepat tertarik dengan benda bersinar dan suka sorokkan kat tempat persembunyian dia. So owner kena la tau mana kem meow ni kot la meow gi sorok rantai emas ke mau meraung kita ye tak.. bijak kan?
Extra Info, klik sini

American Shorthair
Korg suka kucing yang rajin tangkap tikus tapi muka kucing tu maintain cute gitu.. ha ni la pilihan terbaik. skill pemangsa dia mmg excellent. dan meow ni peramah dan rapat dengan budak2 dan anjing. baka meow ni memang besar dan kalau dijaga dengan baik jangka hayat meow ni boleh mencecah 15 tahun atau lebih!
Extra info,klik sini

Bengal
meow seekor ni lak memang jenis yang tak duduk diam. aktif memanjat main kejar2. dan paling dia suka main running tap water.. tomey tapi mahal lor..
Etra Info, klik sini

Birman
Tomey tak stokin putih caya. ni la beza kucing birman dengan kucing burmese.. tang stokin putih dia tuh..
meow ni jenis penyang dan lembut.
Extra Info,klik sini

Bombay
cakk! nampak meow tak? cantik berkilat je bulu meow.. meow ni jenis yang atention seeker tau. sangat suka dok kat riba dan kat bahu. Ke mana tuan dia pergi dia mesti ikut. meow ni tak suka kena tinggal seekor kat rumah dalam tempoh yang lama.
Extra Info, klik sini

British Shorthair
Berbulu tebal. meow ni lebih suka duduk di sebelah owner berbanding atas riba. Dan meow jenis ni memang tenang dan boleh fit in dengan kanak2, arnab dan anjing.
Extra Info,klik sini

Burmese
Burmese aka Burma.lagi satu meow yang manja sangat ikut tuan gi mana saja. kurang mengeow compare dengan kucing siam. Dan tak suka ditinggal lama2 berseorangan
Extra Info, klik sini

Cheetoh
Ha yang ni mcm belum femes kat Malaysia. Meow ni cross breed from bengal dan ocicat. Dan meow ni boleh membesar lebih besar berbanding dengan parent cross breed. Dan berita baik untuk peminat kucing exotic, meow ni muka garang dan badan besar tapi sangat penyayang dan boleh berinteraksi dengan baik dengan manusia dan haiwan kucing yang lain.
Extra info, klik sini

Dragon Li
Made in China. Handsome mok2 je muka dia kan. tapi tak berapa banyak info pasal meow ni.
Extra info, klik sini

Exotic Shorthair
Sapa2 yang tertanya kucing femes nama snoopy tu baka apa, ha ni la baka meow snoopy. Cute tak dia posing? Alright , meow ni senang nak jaga compare dengan persian. minimum seminggu sekali brush bulu2 tebal meow. senang nak jaga. tapi taik mata tu menten kena lap selau la..
Extra Info, klik sini

Himalayan
Beza meow ni dengan persian, meow ni ada ada colour point dan aktif berbanding persian(Sebab ada trait kucing siam). suka sangat main play fetch dan any toy. sila groom meow ni hari2 ye. jangan lupa lap mata dia selalu
Extra info,klik sini

Maine Coon
Macam singa youu.. Maine Coon ni memang suka sangat menepek dengan tuan dia. Meow yang sosial dan tiada masalah sekiranya ada pet atau kehadiran baby baru. Salah seekor kucing yang ada sifat setia seperti anjing.
Extra info, klik sini

Manx
Meow takde ekor tapi badan memang kuat boleh lompat tinggi dan lari pantas. sangat setia pada tuan.
Extra Info,klik sini

Munchkin
Walaupun kaki ketot tetap maintain comel.
Extra Info,klik sini

Norwegian Forest Cat
Macam singa besar. Senang jaga sebab cuma perlukan minimum Brushing coat. Sape2 nak bela meow ni wajib ada cat tree ysng tinggi kat rumah ye sebab dia ni aktif sangat
Extra Info,klik sini

Persian
Sape tak kenal baka ni kan.. Favourite kat Malaysia.
Extra Info, klik sini

Ragdoll
Tomey2.. Meow yang sopan tak suka lompat2 dan tak akan keluar cakar masa bermain...meow ni suka greet owner kat depan pintu, main dengan owner, tidur dengan owner. semua dengan owner.
Extra info, klik sini

Russian Blue
Meow ni suka main dan kalau main tu memang lama.Jenis yang kuat touching kalau owner buat tak endah kat dia. Tapi meow ni jenis tak kisah kalau kena tinggal seekor kat rumah, cuma akan lebih happy bila tuan dia balik.
Extra info, klik sini

Savannah
Bijak pandai especially buka pintu. Aktif dan boleh melompat tinggi.sangat loyal pada tuan.
Extra info,klik sini

Scottish Fold
Telinga kiut penyek macam teddy bear. Meow ni jenis yang senang adapt dengan perubahan drastik.
Extra info,klik sini

Siamese
cute je mata biru laut.Sangat aktif tapi agak banyak meow2.. Suka chitchat dengan owner
Extra Info,klik sini

Snowshoe
Si femes grumpy cat tuh dari breed ni ler.. meow yang unik sebab lain meow lain personality. ada yang soft, ada gak yang bossy. Expresi muka meow ni yang susah nak dapat kat meow lain.
Extra Info,klik sini

Sphynx
Walaupun kmeow ni xde bulus, tapi harga mahal ye.. kucing elit
Extra Info, klik sini

Turkish Angora
So tomey ni tak perlu sikat sangat, memadai seminggu atau 2 minggu sekali. sangat bijak dan peramah.
Extra Info,klik sini

Turkish Van
Meow ni meow paling special sebab meow ni sangat obses dengan air. Siap suka berenang kat kolam renang. Sesuai sangat kat owner2 yang takut kena cakar masa mandikan meow.hehehe...
Extra info, klik sini

Sekian saja info untuk kali ni, hope pada yang baru berjinak dengan kucing tahu kucing apa yang sesuai dengan anda supaya anda dan kucing dapat hidup seesa dan bahagia...Pilihlah yang sesuai, elakkan pembuangan kucing. Sekian.

8 comments:

  1. terima kasih atas info ni... nanti masukkan kucing asal malaysia skali.

    ReplyDelete
  2. Berapa kah harga seekor anak maine coon ?

    ReplyDelete
  3. Suka sgt baca blok ni. Padat dan mantap.. sy bg 5 bintang..

    ReplyDelete
  4. sy ade kucing turkish angora ni tp kenape dia tk manja ehh asl belai je dia mesti laru atau meronta2 bila kena pegang

    ReplyDelete
  5. Thanks... banyak info... saya share dengan kengkawan ya...

    ReplyDelete
  6. saya suka sangat kucing tapi mak saya tak kasi bela lagi dah kucing emmmmm tapi thank cita pasal kuing best sangat

    ReplyDelete